14 Kasım 2021 Pazar

the dreamers- 2003



     

               YÖNETMEN- BERNARDO BERTOLUCCİ

              SENARYO- GİLBERT ADAİR

   Beni sahalara indiren mükemmel bir filmle karşınızdayım. Aslen filmi yıllar evvel izlemiştim vefakat 'nereden estiyse' birkaç haftadır ardarda tekrar izliyorum zira izlemelere doyamıyorum... Ve artık dedim ki, fatoş kızım, bu senin filmin, bunu yaz-malısın, e hadi ne duruyorsun? :D

   Efendim filmimiz 68'in sonlarında Paris'te sinefil üç genç arkadaş -ki hemen parantez açalım burada; biri amerikalı(matthew), diğer ikisi ise ikiz kardeşler(theo ve isabelle)- arasında geçer... 68 sonu olayları için sizleri şöyle alalım.





Öyle bir film düşünün ki her sahnesi başka bir kült filme öykünen. Filmin adı 'Dream' zaten film içinde film gibi... Yirmili yaşlardaki bu gençler öylesine benimsemişler ki -sinema-yı her filmi perdede en ön koltuklardan nefessiz izliyorlar... Amerikalı Matthew, Paris'e bir yıllığına Fransızca öğrenmek için gelmiştir;

'Niye bu kadar yakın oturuyoruz? Görüntüleri halâ yeni ve tazeyken ilk olarak biz görmek istediğimiz için olabilir. Arkamızdaki koltukların tozlarını temizlemeden önce. Sıra sıra, izleyici izleyici, arkaya yayılmadan önce... Belki de perde, gerçekten bir perde görevi görüyordu. Bizi dünyadan gizliyordu.'




Ve artık üçlünün dünyası perdeden taşar... Matthew'in Isabelle'e 'nerelisin' diye sorduğunda alacağı cevap 1960 yapımı jean-luc godard filmi olan a bout de souffle'den bir kesitten;
'-New York Herald Tribune' olacaktır...




Üçlünün Louvre Müzesini koşarak 9 dakika 43 saniyeden az bir sürede gezmeye çalışması ise yine bir godard filmi olan band of outsiders'deki rekoru kırmak istemeleri... Ve koşunun başarıya ulaşması sonucu Isabelle ve Theo, Freaks(1932)'deki düğün resepsiyonuna öykünerek 'We accept him, one of us,' diyerek Matthew'i aralarına kabul ederler...



Ve daha nice film referansları veren bu efsaneyi muhakkak izlemenizi tavsiye ederim. İzleyenleri ise yorumlara bekliyorum efenim, hoş kalın, sinema ile kalın... = ))


8 yorum:

  1. En sevdiğim filmlerden biri :) Bertolucci'ye dair tatsız şeyler öğrendikten sonra tekrar izleyemedim ama vaktiyle 50 kere seyretmişimdir. Çok incelikli film. İster istemez tebessüm ettim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Verdiği tüm referans filmleri izleyip tekrar bi'bakınmalıyım belki de bu hayalperestlere.. 68 kuşağını çok iyi yansıttığını düşünüyorum, selamlar. :)

      Sil
  2. Şu sıralar ilgi çekici bir film izleyemedim, tavsiyenize uyup ilk fırsatta izleyeceğim:)

    YanıtlaSil
  3. dremaers, bertolucci, unutulmazlardan tabiii, veeee tabisi eva green yaniiii :) veee 68 ruhu tabeee, paris, çekoslavakya filan :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deep, şu ara bir bertolucci rüzgarı estiresim var ya, Paris'te Son Tango filan, di mii, öpüyorum.. :)

      Sil
    2. eveet, o zamansa, konformist, teslimiyet, küçük buda, bunları da kaçırmaaa :) ayrıca, çölde çay, çalınmış güzellik, ay, bunlar da var :)

      Sil
    3. hı hım, tamams, not aldım :) tenk uu :)

      Sil

geziyoruz tozuyoruz

 bayram'da kısa da olsa mahşeri  istanbul kalabalığına karıştım.. lale mevsiminde gitmeyi çok istiyordum, emirgan korusunda idim bayramı...