31 Mayıs 2019 Cuma

The Sılence(1963)



YÖNETMEN : INGMAR BERGMAN

Sinema tarihindeki en güzel (göreceli olabilir) iki kadının hikayesini izlemeye ne dersiniz? Pek hikaye de değil bu ‘yaşam’ ın ta kendisi. Bergman benim için özel bir yere sahip. ‘Hiçlik’ nihilizme kaçan dozda bu kadar iyi anlatılabilirdi.

İki kız kardeş düşünün, taban tabana zıt olan... Ve bir çocuk, masum, saf... İşte Bergman bize bir buçuk saat bu üç kişiyi izlettiriyor, arada bir takım sesler de var, az ama öz sesler... 

Büyük olan kardeş bilgiye doymuş bir şekilde ruhsal bir arzuyla Bach dinlerken, küçük olan kız kardeş bedensel doyum arıyor ve sevişiyor...



Johan ise eğlenmek istiyor, kukla gösterisi yapıyor teyzesine, oyun amacı... Ama filme sinen hüzünden o da nasibini alıyor. Ben anlatılanın aslında tek bir kişinin farklı yönleri olduğunu düşünüyorum. Matruşka gibi, içimizden farklı farklı kişiler çıktığını hepimiz hissetmişizdir. Bergman bu tekliği finalde teyzesinin Johan’a bıraktığı mektupta yabancı dilde ‘Ruh’ olarak tanımlıyor, dediğim gibi yabancı olan bir ‘Ruh’ bu hepimize...


Şimdi tamamiyle iyi olduğumu söylemeliyim.

İçinde bulunduğum şu duruma ne dendiğini acaba biliyor musunuz? Euphoria.

Babama da aynı şey oldu gülüyor ve tuhaf öyküler anlatıyordu.

Sonra bana bakıp:

“Şimdi, işte sonsuzluk, Ester.” dedi.

Her ne kadar dev gibi iriyse de öylesine nazikti ki.

Hemen hemen iki yüz kilo geliyordu.

Tabutunu taşıyan heriflerin halini görmeliydi.

Öyle yorgunum ki.

...

Hayır, böyle pisi pisine ölmek istemiyorum!

Boğularak ölmek istemiyorum.

Oh, korkunç bir şeydi bu. Korkuyorum şimdi.

Başıma yeniden böyle bir şey gelmemeli.

8 yorum:

  1. Her Bergman filmi gibi çok güzel bir filmdi, ben de çok severim. İzlemediğim birkaç filmi kaldı sanırım. Onları da yakında izlemek istiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler, benim de öyle. Sıra diğerlerinde...

      Sil
  2. Bergman beğendiğim bir yönetmen. Bu filmi izlemedim, ancak Persona, Yaban Çilekleri ve Kış Işığı nı beğenerek izlemistim.
    Tavsiye için teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kış ışığı izlemediklerimden, ben teşekkür ederim (:

      Sil
  3. ah bergmaaan. o da öğretmen yönetmen hihi. sinemayı öyretiyooo. nerdeyse hepsini izledim. kendisi en çok güz sonatı adlı filmini seviyomuş. zirve bu amca. favorim deee persona :) ama hepsini seviyom yani. seventh seal çok ağır amaa. kendisi din eğitimi aldığı için. bergmanın bu kadar iyi olmasının nedeni bence tiyatro eğitimi alıp dramı çok iyi bilmesi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İmgeler kitabını okudun mu :) Muazzam, bir güz sonatı yayını yapayım o zaman, teşekkür :)

      Sil
  4. baak şu yönetmenler grubu var bencesii. hepsi kendi çapında çok özel ve sinema öğretmeni gibii. bergman, tarkovski, bresson, bu guruba daha yenilerden de haneke giriyoo, bi de şiirsel antonioni. hepsi zirve yaa :) aralarında en yakın bulduğum bresson, belki fransız sinemasına yakın olduğum için yanii :) onun bir idam mahkumu kaçtı filmi ah ah yaa :)

    YanıtlaSil

geziyoruz tozuyoruz

 bayram'da kısa da olsa mahşeri  istanbul kalabalığına karıştım.. lale mevsiminde gitmeyi çok istiyordum, emirgan korusunda idim bayramı...