20 Aralık 2019 Cuma

Lermontov - Zamanımızın Bir Kahramanı


Patron çıldırdı arkadaşlar! Kaybetti kendini bütün hafta zamanımızın bir kahramanında. Yeni yeni gelebildi kendine. Bir şeyler karalamalı, söylenecek çok mesel var...

Kitaplara pek kıymet verdiğimden ilk beş listem olmadı hiç. Biricik okuduklarım benim için ancak... Lermontov kalbimde Céline gibi, belki Böll’ün hemen altında biraz Wilde’ın üstünde yani işte oralarda bir yerlerde yer edindi, yerleşti ve tahtını kurdu.

Kahramanımız Peçorin’i Maksim Maksimıç’ın dostu bizlere şöyle tarif ediyor:

“ Bu arada gözleriyle ilgili birkaç sözcük daha söylemem gerekiyor.
Bir kere, Peçorin güldüğünde gülmüyorlardı! Bazı insan­larda bu çeşit tuhaflıklarla hiç karşılaşmadınız mı? Bu ya hırçın bir yaradılışın ya da derin, sürekli bir hüznün belir­tisidir. Yarı inik kirpiklerinin ardından (şöyle ifade etmek doğru olursa) fosforlu bir ışıltıyla parlıyorlardı. Ruhsal bir ateşin de, canlı bir hayal gücünün de belirtisi değildi bu: Dümdüz bir çeliğin göz kamaştırıcı, ama soğuk parıltısıydı. Size baktığı zaman, insanın içine işleyen hüzünlü bakışı, id­dialı bir sorunun tatsız hissini yaratıyordu karşısındaki in­sanda ve kendisi böylesine kayıtsız, sakin durmasaydı, küs­tahça bir bakış olarak bile algılanabilirdi. ”

Çok katmanlı bir roman var karşımızda. Bağdaşık hikayeler, peşpeşe anlatıcılar, ardışık sevgililer, düellolar vs. neler neler... Sanat filmi diye bir kavram türedi ya bu kitap da bir sanat eseridir arkadaşlar. Wilde romanları gibi bir sanatsal yapıdan söz ediyorum. Efsunlu değil yani. Reelist bir manifesto gibi Peçorin’in hayatı. 

“ Mezar taşı kitabeleri çoğu kimse­ye saçma gelir. Ama ben öyle düşünmem, özellikle onların al­tında nelerin yattığını düşününce... Bununla birlikte, benim bu düşüncemi paylaşmanızı istemiyorum sizden. Bu çıkışım size gülünç geliyorsa, gülün lütfen. Önce şunu söylemeliyim size, kesinlikle gücenmem buna...”




8 yorum:

  1. Lermantov'dan hiç kitap okumadım. Böll’den hemen sonra tahtını kurdu demişsiniz. Böll'den Katharina Blum'un Çiğnenen Onuru ve İlk Yılların Ekmeği'ni okudum. Her iki kitap da yazarı bana sevdirmeye yetti. Siz Böll'ün en çok hangi kitabını sevmiştiniz. Bundan sonra okuyacaklarım için tavsiyeniz olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Palyaço elbette =}}

      Sil
    2. Böll'ün üçüncü okuyacağım kitabı, palyaço olsun o zaman.

      Sil
  2. Okumayı arzuladığım bir kitap umarım en kısa zamanda erişebilirim.

    YanıtlaSil
  3. Sakindi oraların şafaklari kitabı okumamışsan eğer önerimdir. Harika bir kitap .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hiç duymadım doğrusu, sağolun. Okuma listeme ekledim.

      Sil
  4. Tanımadığım bir yazar..Kitap cahili bir yazarım ben herhalde,hiç kitap okumuyorum şu sıralar..😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Est. Ben de henüz tanıştım kendisiyle 🙂

      Sil

geziyoruz tozuyoruz

 bayram'da kısa da olsa mahşeri  istanbul kalabalığına karıştım.. lale mevsiminde gitmeyi çok istiyordum, emirgan korusunda idim bayramı...