26 Kasım 2019 Salı

Bir Sümer Destanı - Gılgamış


Selam, çizgi roman olarak okudum destanı, anlatan Yıyun Lı. Yaratılış efsaneleri süslüyor kitabı. Topraktan şekil alan, uzunca bir müddet tek başına yaşayan Endiku ve onu merak edip hayran olan Şamhat; şimdiki Mezopotamya topraklarında yer alan Uruk’a, Kral Gılgamış’ın yanına gelirler. Yenilmez, savaşçı ruhlu Endiku ile dost olur hemen Gılgamış. Beraber Sedir Ormanı’nı tanrılar tarafından korumakla görevlendirilen Humbaba’yı alt etmek üzere bir maceraya çıkarlar. Kararlı ve azimli oluşlarıyla da hedeflerine varırlar.


Ancak... Endiku hastalanır bir müddet sonra ve dünyaya gözlerini yumar. Gılgamış bunu kabullenemeyerek ölümsüzlüğün sırrını aramaya başlar. Nuh tufanı olarak da bilinen olaya geçiyoruz burada, destanda ise adı Utnapiştim. Nitekim ulaşır da Gılgamış ihtiyar Utnapiştim’e, ölümsüzlüğü elde edemez tahmin edilebileceği üzere. Başka şeyler elde eder bunun yerine; tevazu ve yaşam bilgeliği.

Anlatıcının da dediği gibi destanda ana konunun ‘dostluk’ olduğunu düşünüyorum ben de. İnsanoğlunun ilk yazınsal ürünü olan kitabı okumanızı öneririm. Okudu iseniz beklerim yorumlara, hoşça kalın.

10 yorum:

  1. Destanlar yazın türünün önemli eserleri

    YanıtlaSil
  2. Tevazu ve yaşam bilgeliği ile gerçek bir ölümsüzlüğe erişir aslında. Değerli eser. Teşekkürler yayın için.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel dediniz asıl ben teşekkür ederim.

      Sil
  3. Dostluk ve ölümsüzlük arayışı üzerine oldukça etkili ve dünden bugüne söyleyecek sözü hiç bitmeyen bir destan.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bu kadar güzel tasvir edilebilirdi eser, sağolun.

      Sil
  4. Çok duydum adını ama okumak fırsat olmadı bakalım kısmet ne zamana

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hiç hesapta yokken çıktı karşıma kitap bugün, dediğiniz gibi kısmet

      Sil
  5. İsmini çok duydum içeriği hakında ilk defa bilgi sahibi oldum :)

    YanıtlaSil

Yeni Yıl

   bir koca yıl daha bitti, inanılır gibi değil... ben n'apıyorum, yürüyüşe çıkıyorum bol bol, kitap okumaya çalışıyorum, bolca müzik ve...