23 Eylül 2019 Pazartesi

William Shakespeare - Romeo ve Juliet



JULIET
Kim yardım etti sana, burayı bulman için?

ROMEO
Aşk yardım etti, aramamı fısıldayarak;
O bana akıl verdi, ona göz oldum ben de.

Shakespeare büyük bir aşk hikayesi anlatıyor peki neden büyük dedim? Birbirlerine düşman aile çocukları olmayacağını bile bile neden bu bahse girerler... Aşk için tabii ki çünkü aşk sabit, durağan bir nesne değil canözünü nefesten yani kalpten alan, yanan ve uçuşan bir gizem.  
Bu büyük hikayeyi de ancak büyük bir ozan yazabilirdi ve bu sanatın adı da tiyatro olurdu elbet, dokunmak istiyorsunuz repliklere bir de siz tekrarlamak istiyorsunuz bir de siz duymak istiyorsunuz birinden...

Juliet sevmediği bir adamla babası Capulet’in zorlaması ile evlendirilip bir de teşekkür beklentisi içine girildiğini öğrenince şu cevabı veriyor;

CAPULET
Gururlanmıyor mu? Biz değersiz kızımıza
Öylesine soylu bir koca seçtik, mutlu saymıyor mu kendisini?

JULIET
Gurur duymuyorum, ama teşekkür ederim.
Nefret ettiğim şeyden gurur duyamam hiç,
Ama teşekkür ederim, sevgi niyetine verdiğiniz nefrete bile.

Soyluluk gibi unvanlar etkilemiyor Juliet’i çünkü o aşkı, yanında nefes alabileceği erkeği; Romeo’yu istiyor ve seviyor en önemlisi. Bu sebepten sevginin niyetine bile minnettar belki de. Bir kere sevince ‘söz’ünden dönmeyi istemiyor nitekim ‘... yeminim gökte; Yeryüzüne o yemin nasıl nasıl döner’ diyerek dillendiriyor hâlini...

Kitabın sonunu söylemeyeceğim ancak tragedya niteliğindeki bu metinden bir ipucu vereceğim sizlere;

CAPULET

Ah, zavallı kurbanları düşmanlığımızın.

17 yorum:

  1. Shakespiere okumamın zamanı gelmiş artık. Teşekkürler, hatırlattığınız için:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Macbeth ile başlamıştım ben Shakespeare okumalarına, rica ederim ben teşekkür ederim yorumunuz için :)

      Sil
  2. Benimde okuyacaklarım arasında. Bu kitabı almak için İşbankası Yayınları ile Remzi Kitapevi arasında tereddüt içindeyim. Okuduğunuz çeviriden memnun kaldınız mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitaplara Kaçanlar; yorumunuz için teşekkür ederim öncelikle çünkü Özdemir Nutku’ya teşekkürü unutmuşum, borç bilirim ve tavsiye ederim.

      Sil
  3. Ben hiç Shakespeare okumadım ve şu an bir eksikliğimi fark ettim, öneri için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de yalnızca iki kitabını okudum ve eksikliğimi hissediyorum; okuyalım öyleyse (:

      Sil
  4. Çok konuşmalı kitaplar okumayı sevmem ama bu kitabı hep merak etmişimdir

    YanıtlaSil
  5. "sevgilim, şu meyve ağaçlarının üzerini gümüşleyen
    kutsal ay adına yemin ederim ki..."

    "yemin etme kararsız ay üstüne sakın;
    yörüngesinde her gece yön değiştiren ay gibi,
    değişken olur sonra senin de aşkın."

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Alıntı dikkatimi çekmişti, teşekkürler burcu (:

      Sil
  6. Okuyacaklarım arasında. Bu sene zor ama seneye inşallah:)

    YanıtlaSil
  7. Tüm Shakespearelar gibi di mi İlkay :)

    YanıtlaSil
  8. oo şekspir gelmiş geçmiş en iyi yazar yaa. ikinci de balzak :) şekspir aynı zamanda çok üçkağıtçıymış, yazmak dışındaki gündelik yaşamında. bol vergi kaçırırmış :) herhalde herşeye bulaşmasaydı bu eserleri yazamazdııı :) şaksipare iyidir, şekerpare deee hihihi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Balzac da iyidir, Gorıot Baba tek geçerim, aynen aynen ((:

      Sil

geziyoruz tozuyoruz

 bayram'da kısa da olsa mahşeri  istanbul kalabalığına karıştım.. lale mevsiminde gitmeyi çok istiyordum, emirgan korusunda idim bayramı...